wtorek, 21 lutego 2012

Gwiezdna rozkosz - szarlotka z masą krówkową

Zestawienie jabłek z kajmakiem na początku wydawało mi się dziwnym połączeniem...jednakże kilka razy przeglądając bloga "Z piekarnika" natknęłam się na ten przepis i postanowiłam jednak go wypróbować. Ciasto okazało się pyszną słodko-kwaśną szarlotką, którą polubiłam nie tylko ja, ale i cała moja rodzina :) Jabłecznik zrobiłam na wyjazd weekendowy w góry i w mig pozostała pusta blacha po placku :)
A co najważniejsze wykonanie jest całkiem proste i szybkie, a do tego nie drogie :)






Składniki ciasta:
2 szklanki mąki pszennej
1/2 szklanki mąki krupczatki
3/4 szklanki cukru pudru
1 kostka masła
4 żółtka
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1-2 łyżki kwaśnej śmietany (18-22%)

Składniki nadzienia:
6-7 dużych jabłek
2-3 cukru
2 łyżki cukru waniliowego
2 łyżki cynamonu
1 mała puszka kajmaku (ok 200g) można dać więcej :)


Z podanych składników wyrabiamy półkruche ciasto. Dzielimy je na dwie części. Pierwszą część wałkujemy i wykładamy dno formy pokrytej papierem do pieczenia. Drugą część zawijamy w folię spożywczą. Zarówno formę z ciastem jak i drugą część ciasta wkładamy do lodówki na około 20min.
W tym czasie obieramy jabłka i kroimy je na kosteczkę. Dusimy je z cukrem, cukrem pudrem i cynamonem, aż zaczną się rozpadać. Idealne do tego jest naczynie delimano - patelnia głęboka dwuuchwytowa :) Gotowe jabłka powinny być dosyć gęste. 
Schłodzony spód ciasta dziurkujemy widelcem i podpiekamy przez około 15-20min w piekarniku nagrzanym do 180stopni. 
Na podpieczony spód wykładamy jabłka, a na nich lekko zmiksowany kajmak.
Pozostałe ciasto rozwałkowujemy na grubość około 1-2 mm i przy pomocy foremki do ciasteczek wykrawamy z niego gwiazdeczki. Gotowe gwiazdki układamy na cieście według własnej fantazji. Smarujemy wierzch białkiem i wkładamy do piekarnika jeszcze na około 35-40 minut. Liście powinny się ładnie zrumienić.
Gotową szarlotkę odstawiamy do ostygnięcia. Najlepsza jest następnego dnia, gdy ciasto zwilgotnieje.



2 komentarze:

  1. Już się bałam, że nie będzie więcej przepisów ;) Ten na szarlotkę na pewno wypróbuję, bo przywiozłam z domu trochę jabłek :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam mały przestój spowodowany brakiem weny kulinarnej, ale myślę, że teraz już przepisy będą regularnie :)

    Naprawdę polecam tę szarlotkę, bo jest bardzo smaczna i "inna" niż wszystkie szarlotki ;)

    OdpowiedzUsuń