środa, 7 listopada 2012

Domowy chlebek pełnoziarnisty

W mojej kuchni jakiś czas temu nastąpiła rewolucja, z półek zniknęły wszelakie gotowce typu kostki rosołowe, gotowe mieszanki przypraw i inne niezdrowe pożywienie. W zamian pojawiły się małe słoiczki z przeróżnymi ziołami z których sama robię mieszanki przypraw, poza tym w sklepie spędzam troszkę więcej czasu na studiowaniu etykiet i nie kupuję już rzeczy, które podejrzanie zawierają za dużo E. Zajrzeliście kiedyś na biszkopty Lubisie ? moje dziecko nigdy tego do ręki nie dostanie, sama chemia...

Jednakże taka wielka zmiana stylu gotowanie nie może obejść się bez najważniejszej rzeczy, którą się każdy dzień zjada, a mianowicie chleba. Postanowiłam zastąpić zwykły chleb z mąki pszennej tym z mąki pełnoziarnistej, najpierw chciałam takowy kupować w piekarni, ale z hukiem spadłam na ziemię, bo okazało się, że te piękne ciemne chlebki w piekarni to zasługa nie mąki a po prostu karmelu dodawanego do zwykłej białej mąki. Oczywiście znalazłam też takie naturalne chlebki, ale były dosyć drogie i musiałabym jeździć po nie do innego miasta. Tak więc pozostało mi zakasać rękawy i upiec swój własny chlebek. Poszukiwałam idealnego przepisu, takiego żeby był szybki i łatwy do wykonania i znalazłam go na opakowaniu mąki pełnoziarnistej z lubelli. Mam jeszcze kilka przepisów w zanadrzu, ale to innym razem.
Ja na razie piekę na drożdżach, bo do korzystania zakwasu jeszcze nie dojrzałam, ale kto wie może niedługo.

Składniki:
500g mąki pełnoziarnistej Lubella 3 zboża
1 czubata łyżeczka soli
25g świeżych drożdży
350ml ciepłej (nie gorącej !!) wody
pół szklanki łuskanego słonecznika
garść sezamu

Drożdże rozpuszczamy w wodzie.
Wszystkie składniki: mąkę, sezam, słonecznik, sól oraz rozpuszczone drożdże łączymy i zagniatamy ciasto, aż do uzyskania jednolitej, luźnej konsystencji. Przykrywamy je mokrą ściereczką i pozostawiamy na 15min w temp. pokojowej.
Ciasto przekładamy do podłużnej formy wysmarowanej masłem (forma taka  na około 9cm na 30cm). Odstawiamy na 40min w ciepłe miejsce i przykrywamy ściereczką.
Wyrośnięty chleb wkładamy do piekarnika nagrzanego do 220stopni na 30-35min.
Zaraz po upieczeniu wyciągamy na kratkę w celu ostygnięcia.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz