środa, 28 stycznia 2015

Szybki chlebek na sodzie

Żyjemy teraz w czasach gdzie znalezienie naturalnych produktów graniczy z cudem, a jeśli już takowe znajdziemy to niestety, ale nasza kieszeń nie jest obojętna, bo ceny są tak wysokie, że zwyczajnie nie stać nas na ekologiczne produkty.
Mieszkam w Niemczech, pomimo że szukałam uparcie piekarni która stara się jeszcze naturalnie wypiekać chleb to takiej niestety nie znalazłam, za to można na każdym rogu znaleźć piekarnie z pięknie wypieczonymi bułeczkami i chlebkami które zawierają całą tablicę mendelejewa...ostatnio czytałam artykuł na temat supermarketowego pieczywa i się przeraziłam...

Niestety nie "dojrzałam" jeszcze do robienia własnego zakwasu, ale wierzę, że to kwestia czasu :) 
Tymczasem dzisiaj zaczynam od błyskawicznego chleba na sodzie, chleb jest smaczny, szybki w wykonaniu, może być świetną alternatywą do pieczywa na drożdżach, a szczególnie dla osób które mają problem ze spożyciem drożdży. Użyłam mąki zwykłej przennej wymieszanej z mąką pełnoziarnistą, ale spokojnie można ją zamienić na żytnią lub orkiszową. 

A niedługo przepis na bułeczki na drożdżach :)

Składniki:
150g mąki pełnoziarnistej
150g mąki pszennej
1 łyżeczka soli
1 łyżeczka sody oczyszczonej
250ml maślanki w temperaturze pokojowej

opcjonalnie: pestki słonecznika, pestki dyni, ziarna sezamu, maku, lnu

Suche składniki mieszamy w dużej misce, dodajemy maślankę, mieszamy a następnie krótko wyrabiamy, jeśli ciasto się klei można dosypać mąki. Formujemy bochenek, przecinamy lekko u góry chleb na krzyż, kładziemy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, można posmarować chleb mlekiem i posypać wybranymi ziarnami. Pieczemy około 30-40min w temperaturze 190stopni.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz